25 kwietnia 2024

Techniki pracy twórczej z dziećmi

Techniki pracy twórczej z dziećmi

Edukacja coraz częściej stawia na kreatywność. Zmieniająca się sytuacja na świecie, wszechobecna sztuczna inteligencja i robotyzacja sprawiają, że nauczyciele poszukują tych sektorów działalności gospodarczej, które nie są w stanie zastąpić roboty. Taką profesją będą w przyszłość prace twórcze, wymagające myślenia i kreatywności. Dlatego warto poznać jakie są techniki pracy twórczej z dziećmi.
Dobrym pomysłem na pobudzanie kreatywności do twórczej pracy jest łańcuch skojarzeń. Wystarczy, że nauczyciel poda ogólny temat, a dzieci będą zapisywały swoje pomysły, które kojarzą się im z tym tematem. Nauczyciel może poszerzyć zabawę dodając własne pomysły, w sposób stopniowy tzn. co parę minut nowy pomysł. Wtedy dzieci zastanawiają się nad nowymi skojarzeniami do nowego skojarzenia nauczyciela. Zabawa tak może trwać bardzo długo. Dzieci mogą być też połączone w pary albo grupy, z wykorzystaniem metody burzy mózgów. Jednak skojarzenia powinny być przeprowadzane indywidualnie. Wtedy dzieci nie krępują się i piszą nawet najbardziej oddalone od tematu skojarzenia. Na podstawie takich skojarzeń powstało wiele cennych produktów na całym świecie.
Inną techniką pracy twórczej z dziećmi jest lista atrybutów. Nauczyciel wraz z dziećmi tworzy listę cech, zalet, wad jakiegoś obiektu. Dzieci mogą szybować głowami aż do gwiazd, ponieważ ćwiczenie to ma wyodrębnić nie tylko typowe cechy obiektu ale też te zmyślone. Wiele firm wykorzystuje pomysły dzieci, po tego typu ćwiczeniach. Ćwiczenie to pozwala spostrzec to co nie jest widoczne na pierwszy rzut oka.
Kolejną ciekawą techniką pracy twórczej z dziećmi jest Bricolage. Jest to tworzenie nowej rzeczy albo pracy. Nowa rzecz powstaje z już istniejących rzeczy, elementów czy komponentów. Jest to mocne pobudzenie kreatywności dzieci, które wymyślają niekiedy bardzo dużo nowych produktów. Nieraz z powodzeniem wykorzystywanych na rynku.

Czy aplikacje do nauki języków obcych są skuteczne?